In de teamsessies maak ik gebruik van de DISC methode. DISC geeft o.a. handvatten om op een laagdrempelige en interactieve manier te praten over de onderlinge communicatie en samenwerking.

Het draagt bij aan het onderlinge begrip en je leert jezelf en de ander beter kennen. Door hier met elkaar over te praten, kun je afspraken maken hoe je elkaar beter kunt benaderen. Niet door jezelf te veranderen. Maar door rekening te houden met de communicatiestijl van je medewerker.

Benieuwd hoe? Lees dan onderstaande tips om de communicatie in je teamoverleg te verbeteren:

Tip 1.  Zorg dat je je medewerkers de tijd en ruimte geeft om zich goed voor te bereiden op het overleg. Stuur tijdig de agenda en de stukken. Zeker de wat meer introverte medewerkers hebben hier behoefte aan.

Tip 2. Stel geen algemene vragen. Vraag tijdens het overleg gericht ‘Zeg Jan, wat vind jij van agendapunt 3?’ Door iemand gericht aan te spreken, is de kans groter dat je interactie krijgt dan dat je in het algemeen vraagt: Wat vinden jullie ervan?

Tip 3. Verwacht niet van iedereen een reactie in het teamoverleg. Introverte mensen hebben meer tijd en ruimte nodig om te reageren. Bijv. op een later moment in een 1 op 1 gesprek. Door je hier bewust van te zijn, voorkom je frustratie. Bij jezelf en bij je medewerker.

Ben je benieuwd hoe je de samenwerking en communicatie in jouw kantoor kan verbeteren?

Boek dan een vrijblijvende kennismakingsgesprek via de button op de website.